Namnfest och godsaker

Får börja med att ursäkta att jag inte varit så aktiv den senste tiden här på bloggen. Men jag har inte haft idétorka, snarare tvärtom. Sedan har jag varit ute och rest lite också. Så bloggen har inte fått prioritet, men nu är jag här igen!
 
Tänkte börja med att prata gosaker och namnfest. Mitt söta brorsbarn hade namnfest i helgen och jag hade fått ett bakuppdrag! Macarons och cakepops. Det senare var jag inte ett dugg nervös över, då de i stort sett är omöjligt att misslyckas med de gulliga bollarna. Men macarons....ack ack....
 
Jag provade ett nytt recept igen. Från en anndeles färsk bakbok som jag införskaffat, men icke. Macaronsen ville inte höja sig som de skulle i ugnen och jag hade förmodligen "dödat" marängen. Detta kritiska moment när man skall mecka ihop de båda blandningarna: maräng och mandelmjölblandningen. Några blandtag för mycket och: tjoff!!! Marängen dör.......=(
 
Jag fick nog av att försöka översätta gram till ml och åkte resolut och köpte en fin köksvåg. Nytt marcaronrecept igen och plötsligt händer det.........de gick galant!!!!
Denna gång använde jag mig av ett recept med italiensk maräng. Kommer bara använda det framöver nu när det gick så bra. Bjuder på lite bilder från namnfesten där mina alster var representerade.
 
 
Cakepopsreceptet kommer från en ny favortitbok: "Sweet Dreams". Mycket fin och härlig babkbok med recept av Åsa Swanberg. Vill ni köpa den finns den här: http://www.bokus.com/bok/9789174690354/sweet-dreams-tartor-kakor-och-annat-dromgott/ Bollarna var smaksatta med bland annat vit choklad, vaniljyogurt och pistagenötter. Mmmmmm....nästan nyttiga va. ;)
 
 
Cakepopsen fick även ett fint band i mörkblått och ställdes i oasis som dekorerades med fina småstenar och höstlöv. Vackert!
 
Macaronsen hade färgats gröna och hade en fyllning av lime och vit choklad...Förföriskt goda! Lätt beroendeframkallande vill jag säga.
 
 
Fyllningen kom även där från boken Sweet Dreams medan jag anävnde ett annat recept för över och underdelarna.
 
Ja de är ju lite meckigt att göra dessa godsaker, men så värt det. Det här var kanske 6 gången jag gjorde macarons, men nu sitter det. Så öva, öva, öva om de ska bli bra. Eller så prova detta recept på en gång och lyckas på första förösket!!
 
Ca 25 - 30 st.
 
120 g äggvitor
35 g socker
150 g mandelmjöl
150 g florsocker

För sockersirapen:

150 g socker
50 g vatten

Vispa 60 g äggvitor till hårt skum, tillsätt under omrörning 35 g socker. Värm upp sockersirapen till 118 grader, häll därefter ner den heta sirapen i en smal stråle ner i äggviteskummet, blanda hela tiden om. Fortsätt att vispa i ca 10 min, smeten ska kylas ner samt få en glansig fin konsistens.

Sila mandelmjölet och florsockret i en annan bunke. Blanda med mandelmjölet de resterande 60 g av äggvitan. Nu är det dax att färga in vilken färg du vill ha på smeten. Jag anväde en grön färg från Wilton.Vanlig hushållsfärg är svår att få till bra, så beställ hem från nätet färger från Wilton om ni ska göra macarons. Nästa steg är det "kritiska steget". Det gäller att vara väldigt försiktig när man blandar i marängsmeten med mandelblandningen. Man ska blanda så lite som möjligt, snarare vika in marängsmeten. Börja med någon cl av marängsmeten som du blandar med mandelblandningen.  Vik försiktigt in resten av marängen, preecis så att färgen blandar upp sig med resten av smeten. Rör inte för mycket!

Spritsa ut små macarons på bakpappersklädda plåtar, i en stl av en femkrona. Låt macaronsen stå i rumstemperatur i ca 60min, detta för att ytan ska hinna torka lite så att de inte spricker så enkelt i ugnen. Grädda i 155 grader i ca 10 min. Låt macaronsen svalna och fyll med valfri fyllning. Går bra att förvara i kylskåp.
 
Sist men inte minst då vill jag visa vilket fint halsband jag fick som fadderpresent till mitt brorsbarn. Det bär jag nu med stolthet!
 
 
Puss fasters lilla gullhjärta!
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0