MIn bästa kladdkaka

Förra veckan var jag hemma med en liten sjuk son. När han fick välja något gott som jag skulle baka, så valde han kladdkaka. Kanske det säkraste kortet i bakväg. Eller nja....vet faktis två stycken som inte alls gillar kladdkaka. Men den "stora massan" gillar ju det så det kanske inte är så konstigt att det är den kaka som jag allra mest har bakat i mina dagar.
 
Däremot så har jag provat en hel hög med recept på att få just din smarrigaste, kladdigaste, lite småsega, chokladiga kaka som bara det går.
 
Det recept jag använder mig av är följande:
 
50 g smör
2 st ägg
2 dl strösocker
1 dl farinsocker
0.5 dl matolja
2.5 dl vetemjöl
4 msk mörk kakao
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt
ca 75 g vit choklad.
 
Gör så här:

1. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret.

2. Smörj och bröa en form med löstagbar botten.

3. Vispa ägg och socker poröst.

4. Rör ner smör och olja i äggsmeten.

5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten.

6. Häll smeten i formen och tryck ner  grovt krossade chokladbitar.

7. Grädda kakan i cirka 30 minuter.

Ät och njut!!

Nästan ännu godare dagen efter. Man vill liksom bara gå och smånalla en liten bit i taget. Härligt sega kanter och kladdig mitt i!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0