Grrrr......

När lusten att baka försvinner, ja då är det oftast de två S:n som spökar.

 

  1. S = Semester

 

Ja de har jag haft förmånen att ha en del i höst, så det läget är inte nu om jag säger så.

 

  1. S = Sjukdom

 

Mmmm…gillar inte att nöta om sjukdom för det är inte särskilt kul att lyssna på. Men vi har både vabbat och vobbat i tre veckor nu……börjar kännas lite sådär att nöta sträckan mellan köksgolv och vardagsrumsgolv nu. Lite ”lagom” trött på detta läge nu.

 

Men så ikväll kom ett litet baksug. Efter något från bardomen, något välbekant och icke avancerat. Något som mamma ofta gjorde när jag var liten. Jag vill ha Tigerkaka. Nu!!

 

Ge mig, ge mig Tigerkaka!

 

Började rota runt och kolla bakförrådet. Lite halvskralt men visst skulle jag få ihop en mjuk kaka alltid.

 

Nu står den där i ugnen och goar till sig. Allt känns genast lite bättre på en gång….

 

Här kommer receptet:

 

50 gram smält smör eller margarin

2 ägg

2 1/2 dl socker

½ dl mjölk

½ dl grädde

2 tsk bakpulver

3 dl vetemjöl

1 tsk vaniljsocker

1 ½  msk kakao

 

Jag gjorde såhär:

 

1.      Smörj och mjöla en av lång form, eller en kransform på ca två liter

2.      Vispa socker och ägg pösigt

3.      Smält smöret och rör ner mjölken i smöret.

4.      Blanda vetemjöl, vanilj och bakpulver noga i en skål.

5.      Rör samman ägg- och sockerblandningen med smör- och mjölkblandningen.

6.      Tillsätt mjölblandningen

7.      Ta nu undan en tredjedel av smeten och smaksätt den med kakao. Rör den slät.

8.      Varva nu smeten i formen, börja med ett ljust lager, därefter chokladsmeten och sedan ljus smet igen. Drag en gaffel/knivm formen så att smeten blandas lite.

9.      Grädda i 175 grader cirka 40 minuter. Känn med en sticka om kakan är fast i mitten.

 

Tjoff!

Kakan är klar att avnjutas!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0