Bullninjans Biskvier

Som jag skrev förut så blev jag inspirerad att baka biskvier, efter att ha sett förra veckans avsnitt av Hela Sverige bakar.
 
Så sagt och gjort, de blev biskvibak i fredags. Första gången jag bakade detta, och det gick väldigt bra och smidigt. Ganska fort också, vilket jag gillar.
 
Jag har en svärmor som är väldigt bra på biskvier. Hon brukar göra små goda biskvier med päroncognac. Dessa fick hon även äran att baka till vårt bröllop förra året. Mums!
 
Jag gillar ju kombon: choklad och hallon, så jag ville ha något med dessa smaker. Hittade ett bra recept att utgå från i Sweet Dreams.
 
Först skulle mandelmassan rivas och blandas med äggvitan. Sedan spritsas ut på bakpappersklädd plåt och in i ugnen i ca 13 minuter.
 
Sedan gjorde jag smörcremen. Vispade ihop smör och florsocker. Kokade upp lite hallon som jag pressade genom en sil och sedan vispade ner i smörcremen. In i kylen en stund, sedan breda ut cremen på mandelbottnarna och sedan kylen igen, ca 30 minuter.
 
Jag smälte både vit och mörk choklad, som jag sedan doppade biskvierna i. De vita fick även lite strössel på toppen.
 
Klart!
 
Smaken blev vädligt bra, kanske lite höga madelbottnar men ack så goda!
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Herregud så gott!!!! Eftersom jag själv inte är i "baktagen" så blir det nog bageriet nästa;)

2012-10-18 @ 12:54:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0