Bullbak

Som tidigare nämt så gillar jag att baka det mesta. Helst ska de inte ta för lång tid heller. Så därför brukar degar som ska jäsa, inte bakas så ofta.
 
Blev dock lite insirerad av Hela Sverige bakar förra veckan och tänkte jag skulle baka någon form av bulle. Kom då på att baka Rimbo bullar. Eftetersom Rimbo är en av orterna i vår kommun, så passade det extra bra!
 
När ryktet om att jag skulle baka bullar var ute, så hörde en samverkanspartners av sig till mig, nämligen Rimbo polisen. Och vips, så hade jag lovat bort en påse Rimbo bullar till dem! De skulle köra förbil med "tjänstebilen" någon gång efter kl 18 på fredagskvällen. Gissa om mina pojkar blev exalterade! Jojo.
 
Använde mig av följande recept:
 
ett halvt paket jäst
2 dl kall mjölk
200 g rumsvarmt smör
1 msk socker
6 dl vetemjöl
 
Fyllning:
 
75 g smör
2 msk socker
2 tsk vanlijsocker
 
Garnering:
 
1 dl florsocker
1 msk vatten
 

1. Smula ner jästen i en degbunke. Tillsätt mjölken och rör tills jästen är upplöst.

2. Tillsätt matfettet, delat i mindre bitar, sockret och mjölet. Arbeta snabbt samman till en smidig deg.

3. Kavla ut den till en stor fyrkant, 40x40 cm, på en mjölad arbetsbänk.

4. Skär i fyrkanter, 8x8 cm.

5. Rör samman ingredienserna till fyllningen. Fördela lite av den mitt på fyrkanterna.

6. Vik upp de fyra hörnen på degbitarna över fyllningen

7. Lägg bröden i veckade pappersformar på plåten.

8. Jäs dem övertäckta ca 2 timmar i rumstemperatur.

9. Pensla bröden med uppvispat ägg.

10. Grädda mitt i ugnen i 250 grader ca 5-8 minuter och i varmluftugn 200 i ca 8 minuter.

11. Låt bröden kallna utan bakduk på galler. (Svåraste momentet....för man vill bara glacera och äta dem direkt)Glasera bröden med florsockerglasyr strax innan de ska serveras

 
Ja....inte helt nöjd med utseendet. Helt klart mycket godare än vad de ser ut! Skulle nog väntat lite till innan jag glacerade dem.
 
Men polisen skulle ju ha sitt ;)
 
Pojkarna var nöjda. Enligt den stora så var bullen en 8 - 9:a på en 10 gradig skala. "Det var ju ändå första gången du prova mamma". Att få sitta i en polisbil och få en genomgång av hela bilen och bagage smällde nog högre hos honom.
 
Lyckad fredag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0