Bra bakegenskaper är bra att ha!

Igår var det dax för Hela Sverige bakar, igen. Självklart var jag bänkad i soffan och satt och tyckte och tänkte. Kära mannen fick höra både det ena och andra och "som vanligt" hade jag rätt i vem som skulle åka.
 
Har fått höra från några av er att jag borde ställa upp i detta nästa år, men jag är tveksam.
Tävla? Alltså jag älskar att baka. Gärna svårt och utmanande. Men i mitt kök, i min takt och vad jag vill.
 
Kära mannen säger att jag borde baka mer under press om jag ska tävla eller kunna mäta mig med de tävlande i tv-programmet. Men hallå!! Baka med en treåring och en åttaåring omkring er då!
 
Men jag vill ändå hävda att de går lättare att baka svåra saker om man har vissa egenskaper:
 
1. Effektiv
Man kan inte göra bara ett sak i taget och göra den klart, utan man måste veta mint tre steg framåt i receptet., när man ska baka. Gärna låta något svalna medan något annat kokar, eller vispa något samtidigt som man gräddar något. Ja ni hajar. Ha "flera bollar i luften" typen.
 
2. Noggrann
Baka är inte som att laga mat. Här snackar vi inte "höfta" i lite i en smet eller deg. Här är det precestion som gäller. Gärna väga exakt. Att göra saker i rätt ordning och att vara noga.
 
3. Tålamod
Ibland är det vänta som gäller. Något ska sätta sig eller jäsa eller bara vila. Ibland är det väldigt mycket "dutta". Omtanke om något. Ja vet, de låter helt sjuk men jag lovar att det stämmer.
 
4. Gilla att prova nya saker, utvecklas
Ja, lite tävlingsmänniska kanske är bra att vara. Tävla mot sig själv i alla fall. Övervinna och utvecklas. För att baka en sak första gånngen och lyckas, de är bra. Men att göra något som är svårt och misslyckas och sen prova igen och se att man närnar sig ett bra resultat, de är ännu roligare. Och när man bakar lite mer invecklade saker så behöver man tycka det är kul och utvecklande att inte alltid lyckas på en gång. Ja lite som all träning faktis. Men behöver träna för att de ska ge resultat.
 
Så detta är min lista över bakegenskaper som är bra att ha!!
 
Få se vem som vinner tv-programmet nu....Jag har redan en person i åtanke. Denna perosn har ovan nämnda egenskaper, enligt mig.
 
 
Lycka till!!!
 
/Bullninjan

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0