Rabarberpaj med maräng

Idag hade jag lovat några grannar att baka en paj till "10-kaffet". Vi är ett gäng ganska morgonpigga småbarnsföräldrar på gatan, som gillar att "hänga i svängen" på gatan. Våra barn gillar att leka ihop och det finns alltid något nytt upptåg att göra.

Kaffe och kaka är ju aldrig fel, och vad passade inte bättre än en smarrig paj som satte fart på blodsockret och gott kaffe som håller en lite extra vaken. Kan verkligen behövas. Belive me.




Pajen blev helt ok! Lite rabarbersur och så söt maräng. Passa bra ihop

Recept:

2 dl vetemjöl
0,5 dl havregryn
2 msk vaniljsocker
100 g smör

3 äggvitor
1 dl socker

Blanda ihop mjöl, havregryn, vanilj och smör till en deg, tryck ut i pajform (ca 24 cm) o låt vila i kylskåp 20 minuter.

Förgrädda sedan ca 12 min i 200 grader.

Smält rabarber och socker på medelvärme till en kompott. Vispa äggvitorna hårt, blanda i sockret och vispa ytterligare ca 5 min till fast maräng.

Bred ut kompotten i pajskalet, bred eller spritsa maräng över. Grädda ca 15 min till fin färg.

Klärt!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0