MammaMaräng

Mmmmm. Maränger. Alltid haft en svaghet för dem. Inte de som är spröda och helt igenom torra. Nej nej nej.
En god maräng för mig är spröd utanpå och lite seg innuti.

Man kan variera sig med sina maränger. Just nu föredrar jag stora chokladiga maränger. Gärna hög kakaohalt, dvs 70% eller mer. Gillar Leilas recept på Katalanska maränger, så här kommer fredagens baktips från mig.

Börja med äggvitan från 7 ekologiska ägg.



Därefter 5,5 dl socker och saften från en halv citron. Blanda alla ingredienser i en skål.



Koka upp vatten i en stor kastrull  och sänkt försiktigt ned kärlet i vattenbadet. Vispa smeten tills den har en temperatur av 65 grader.



Tag skålen ur kokkärlet och vispa med elvisp, alternativt i din köksmaskin tills smeten svalnat och blivit riktigt fluffig.



Smält 100 g mörk choklad och vänd försiktigt ned det i smeten med en slickepott.



Klicka ut smeten i formar eller på ett bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 130 grader,  ca 1 timma.

Voilá!!!



Vänta gärna tills de svalnat innan du äter dem. ;) Om du kan vänta.

Dagen efter är de om möjligen ännu godare. Riktigt riktigt bra maränger!

Trevlig helg!



Kommentarer
Postat av: Camilla

Underbart :)

2012-05-25 @ 20:33:43
Postat av: Sofie

Ja de e ju de =)

2012-05-25 @ 20:38:00
Postat av: Anneli Fjellström

Wow Sofie! Jag är imponerad,försökte mig på en mors dagstårta extra allt igår,inte fullt lika snyggt...

2012-05-28 @ 19:33:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0