Lite nyttiga Rabarbermuffins till kollegan

Baksuget satte in i gårkväll. Lite oväntat med tanke på att det är ganska mycket annat runt mig just nu.

Men kommer det ett litet baksug så kommer det. Yngsta sonen och jag fick en mysig stund i köket då vi hjälptes åt att rodda ihop en muffinssmet. Ja eller han slicka mest slickepotten och jag bakade.

Jag ville göra muffins med rabarber men hittade inget bra recept, så jag gjorde ett själv. Blev riktigt goda och saftiga! Å lite nyttiga. Vill jag tro i alla fall. Min kollega blev väldigt nöjd och glad i alla fall. Härligt!

Ni som vill prova själva, här kommer receptet!



Först ut i trädgården och plocka in lite rabarber! Tog fyra/fem stjälkar.

Ugn: 175 grader för stora muffins (12 st)

Sen vispade jag ihop:

2 ekologiska ägg
1, 2 dl Stevia strö
1 tsk vaniljsocker

Låt det vispa så det blir riktigt pösigt.

Smält och rör ihop:

100 g smör
2 dl mjölk
rivet skal från en citron

Blanda ihop:

4 dl dinkelmjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Smuldeg:

75
g
kallt smör
2 dl havregryn
1 dl dinkelmjöl 
0,75 dl Stevia strö

Rabarberblandning:

Tärna ca 4-5 stjälkar rabarber. Lägg rabarbern i en kastrull tillsammans med 1, 5 msk smör och rör ihop. Strö över 2 tsk kanel och 1 msk Stevia strö. Låt koka ihop.



Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal i äggsmeten. Rör ner mjölblandningen i smeten.
OBS! Rör inte för mycket, då blir degen stabbig. Blanda lätt så blir den luftig och saftig. Häll sedan rabarberblandningen i resten av smeten.

Placera ut pappersformar i en muffinsplåt och häll i smeten. Strö lite smuldeg ovanpå varje muffins.



Grädda i ca 20 minuter!

De var goda att äta som de var men skulle säkert bli ännu ljuvligare med vaniljsås eller vaniljglass!



Voilá!



Kommentarer
Postat av: Jenny

Åh,dem ska jag göra m bovete så de blir glutenfria:)

Bra m stevia,konstigt att ngt söt kan vara nyttigt;)

2012-06-05 @ 11:09:38
URL: http://Trningjempa.bloggproffs.se
Postat av: Jenny

FEL adress till mej..här är den ju:)

2012-06-05 @ 11:17:53
URL: http://Trningsjempa.bloggproffs.se
Postat av: Sofie

ja de blev bra! Å så kan man ju göra på soyamjölk/möjölkfritt margarin om man vill ha mjölkfria!=) riktigt goda och saftiga blev de!



2012-06-05 @ 12:24:57
Postat av: Carolina

Hej! Har du börjat blogga igen? Eller ja, dum fråga, det ser jag ju! Kul! Måste kolla med Jenny om det blev bra med bovete, lät smarrigt det här! Kram

2012-06-05 @ 20:06:00
Postat av: Sofie

Japp! Blogg igång! Fast lite annat fokus denna gång. Bovetemjöl funkar nog alldeles utmärkt!

2012-06-05 @ 22:18:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0