Bortskämnd

I helgen var jag bortbjuden på både middag och lunch. Lyxigt.
Dessvärre hänger det i att "inte orka komma på vad vi ska äta" nu i veckan. Det kan lätt bli så för mig. Särskilt när det gäller vardagsmaten. Tror att många av er också känner igen sig i det.
Och då kan man ju tro att efter att ha ätit borta flera dagar, så ska lusten att laga mat komma över en.....men icke.

Jag vill i alla fall dela med mig av all den fantastiska mat som jag blev bjuden på. Lördagens middag bestod av en härlig buffé hos goda vännen. Många fantstiska kvinnor till bordet och högt i tak. Vi avhandlade både stora och små frågor, som alltid. Och allt inramades av alldeles underbar mat. Lagad med kärlek.

Min absoluta favoritsallad som vännen har bjudit på förr, var till min glädje även med på denna middag.



Receptet har jag inte men jag kan berätta vad som var i (det jag vet):

Hallon
Chevre
Valnötter
Ruccola
Babyspenat
Gräslök/ramslök (lite osäker på löken)
Balsamico

Å den så himla god!!!

Sedan fick en uppsjö av olika goda rätter, bla:



Smached potatoes, kycklingspett, kyckling och nektarin sallad, salld på morötter roch halloumi, färst nybakat bröd...Ja ni ser! Alldeles, alldeles underbart.

God dessert blev det också såklart. Tyvärr han jag inte få en bild på den innan den var slut. Så fort gick det. Men det var en vit mousse och rabarberkompott. Mums!!


Som om de inte var slut på det goda så var det grillunch hos andra goda vänner på söndagen. Massa goda korvar av olika slag och en riktigt fin rabarberknäckpaj till kaffet. Och den hann jag få en bild på i alla fall.



Det finns lite olika recept på denna paj. Här kommer ett:

Knäckig rabarberpaj
6-8 portioner

500 g rabarber
150 g smör
1/2 dl sirap
1 dl grädde
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker

Sätt ugnen på 175 grader. Skär rabarbern i småbitar och lägg dem i en ugnsform. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt sirap och grädde, vispa ihop och dra kastrullen från värmen. Blanda mjöl, havregryn, bakpulver och socker i en skål. Rör ner mjölblandningen i kastrullen. Bred smeten över rabarbern. Grädda pajen i 25-30 min, tills ytan är lite knäckig. Servera med vaniljglass eller vaniljvisp.

Som ni ser.....rejält bortskämd har jag blivit av alla dessa goda vänner........och mat!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0