Julgodis, del 2

Klart vi ska ha knäck också! Ingen jul utan knäck!
 
Dessvärre har jag en del både hemska, katastrofiska och kladdiga minnen av knäcktillverkning. Det kan bland annat leda till brännskador, stopp i avlopp, hysteriska skrattanfall som gör att man totalt tappar fokus mm.
 
Så jag brukar alltid ororas en liten smula innna jag drar igång men kokandet.
 
Har även länge tänkt införskaffa ett litet hjälpmedel som verkar helt fantastisk i allt kladdande med knäck. Men tänka räcker ju inte alltid utan det kräver ju lite handling också. Men har nu lovat mig själv att köpen denna:
 
 
Så smidigt att man kan stänga pipen när man hällt knäcken i formen. Måste ha!!!
 
Ja men inför gårdagens knäckkokande så hade jag alltså inte denna. Och kladdigt blev de. De kan jag lova.
 
Körde ett klassiskt recept där man tar lika delar av socker, grädde och sirap + lite hackad, skållad mandel. Brukar även köra lite 50/50 med eller utan mandel.
 
 
Goda och sega blev de i alla fall. Mina småpojkar tiggde till sig många smakprov innan de var nöjda.
 
Så...de blev knäck i år igen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0