Lisbeth och jag

Ikväll är det Guldbaggegalan.

Om inte Stieg Larsson filmerna kammar hem något, skulle jag bli förvånad. En bra ungdomsfilm är säkert I taket lyser stjärnorna. Har inte läst boken- har inte sett filmen men den lär vara jättebra. Brukar hålla mig up-to-date med ungdomskultur men förra året gick jag bet. Hade lite annat att tänka på liksom.



Stieg L. filmerna är bra. En gång i tiden gick jag under en arbetskonferans, under namnet Lisbeth. Det var innan filmerna. Vi var ett gäng som hade börjar läsa böckerna och då fick jag namnet Lisbeth. Vet inte varför egenterligen. Har haft en trygg och bra uppväxt, inte utsatt för något övergrepp, ganska pratig, social (enligt mig själv). Hum...varför fick jag namnet? Kanske kanske för att jag är feminist? Å inte tar skit. hum.....Måste nog fråga en gammal arbetskamrat om detta.

Noomi Rapace har i alla fall gjort en utmärkt tolkning av rollen. Hon ÄR Lisbeth. Man liksom tror att hon är så där på riktigt. Som en reporter sa..."Men Noomi...hur är det att gå och hämta sina barn på dagis, efter en heldag i Lisbeth-rollen?" Bra fråga. Det var inte så lätt , sa Noomi.

Lycka till ikväll Noomi. Du är värd en bagge.

För Lisbeth Salander är ingen baggis att tolka.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0