Vänner och sovrutiner

Även fast natten varit ”kack” så är jag på bra humör! Har så mycket roligt att se fram mot den här helgen.

 

Sambon drar till fjällen och har de gott med sitt jobb, medan vi är kvar hemma och har de bra. Ikväll är vi bortbjuden på middag hos svärisarna. Himla trevligt att bli bortbjuden. Slippa laga mat och tänka på vad man ska laga som passar alla. Man blir lite bortskämd, lite vardagslyx.

 

Kändes som om helgen började redan igår. Hade middagsgäst och då laga vi lite extra gott. Ädelostfyllda färsbiffar med klyftpotatis. Lite Gino till efterrätt. Mumsmums!

 

Sen i morgon har vi min efterlängtade tjejmiddag. Får hjälp med förrätt och efterrätt. Vilket är tur då vi blir så många. Men inte alla kommer som jag vill. De finns många olika anledningar till varför jag inte kan ha alla här som jag vill. Någon ska bort, någon har saker hemma att ta hand om, någon är inte bjuden, någon är sjuk. Anledningarna är olika men lika viktiga. Jag kan inte få ha alla här. Jag kan inte få allt. Inte alla på en gång. Det betyder inte att de är mindre viktiga.

 

Mina vänner är som en stor skatt. Några rubiner, några safirer andra diamanter. Tillsammans bildar de ett spektrum av färger, glädje och kraft. En kraft som inte går att hitta någon annanstans. De blir hårda och oslagbara. Tack för att ni finns!

 

 

 

Även fast vi ska bort ikväll så blir kvällen tidig. Jag gillar att komma hem i tid och lägga barnen. Är ganska noga med deras sovrutiner. Resultatet är att de är väldigt lätta att lägga och att de sover bra på förnatten. Ja Ville sover hela natten (de tog bara 4 år), efter lite andra system och grejer som jag inte orkar ta här. Olle sover lite hur som helst just nu. Han är nog lite förkyld fast de knappt märks. Men han sover ändå bra på förnatten. Dvs fram till 01.. Sen vaknar han lite titt som tätt just nu. I bästa fall vaknar han bara en gång och äter. Me de är drömnätter, men de inträffar faktisk då och då. Mycket oftare än med Ville i alla fall. Å han är ju min referens på det.

 

Detta med sovrutiner är ju ett ganska ”hett” ämne att diskutera med andra småbarnsföräldrar. Alla har sina knep och metoder: 5 minuters-metoden, Sova –hela- natten- metoden (Anna W), sova bredvid föräldrarna i deras säng, sova egen säng, sova lite hur som helst, sova eget rum, sova i föräldrarnas rum….ja……you name it!

 

Lika många sätt som de finns barn ungefär. Grejen är att alla metoder inte funkar på alla barn. Bara för att en metod funkar på mina barn behöver den inte funka på någon annans. Har många tydliga exempel på detta. Men man kan väl ändå konstatera att de flesta barn sover till slut bra. Till slut…eller faktisk så vet jag vuxna som berättat att de aldrig fick bra rutiner på sovandet när de var små…och att de sitter kvar än i dag. De har sömnproblem, vänder på dygnet, svårt att somna om när de vaknar osv.…..

 

Ja…så blev de lite om sömn också.

 

Man anpassar sig också. Innan jag fick barn sov jag i snitt 9 timmar ostört per natt. Idag snittar jag 5-6 timmar, störd sömn. Lika glad är jag för de….kanske lite mer gråtmild bara.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0